MTB Cykling i Klimpfjäll

Området runt Klimpfjäll är idealiskt för vandring och cykling. Rösade och kryssmarkerade leder genomkorsar fjällen och dalarna och Marsfjällets naturreservat ligger i närområdet. Övernattningsstugor finns inom bekvämt avstånd från varandra. Kartor och information hittar du på de flesta anläggningar i regionen.

Vilheminakartan över Vandring och CykellederLedkarta Vandring & MTB Vilhelmina Kommun och Klimpfjäll

De leder som är aktuella för vandraren eller cyklisten i Klimpfjällsområdet finns angivna i Vilhelmina Kommuns folder ”Cykla och Vandra i Vilhelminafjällen”,

Samtliga mått och tidsangivelser är ungefärliga.
Ansvarig utgivare: Vilhelmina Kommun
Produktion: Grafiska Verkstan, Text: Krister Berg

Revidering av cykelleder är på gång

Efter tips från flera Cykelentusiaster gäller det också att kolla upp cykellederna på forum och förhöra sig med folk som cyklat i trakten tidigare. Kartorna och den information som står i informationsblad är oftast skrivna av människor som inte har erfarenhet av cykling i fjällen och materialet är nästan alltid skrivet FÖRE cyklingen fick sitt genombrott.

Området i Klimpfjäll är dock lättcyklat och bara Vildmarksvägen och dom jeep-vägar som gör instick mot fjällen är bra cykelsträckor.

VI REKOMMENDERAR FÖLJANDE STRÄCKOR:

NORGEFARARLEDEN, STRÄCKA 13

Klimpfjäll – Tjåkkelestugorna – Remdalen – Harvasdal
Längd ca: 25 km
Cykling: från enkel till medelsvår cykling. 8-10 tim.

Historiskt intressant led som användes vid handelsresor till Norge. Leden börjar vid Klimpfjälls alpina anläggning och går först längs fina stigar i björkskog. Dessa blir smalare och stenigare ju längre upp på fjället man kommer. Efter Durrenstugan blir stigen lerig och cykel måste bäras en kortare sträcka. Fin cykling längs hårda stigar fram till Tjåkkelestugorna. Där går leden upp från fjällbjörkskogen till kalfjället. Kvaliteten på stigarna är ojämn. Fallhöjden är liten så cyklingen blir aldrig riktigt jobbig. De första 3-4 kilometrarna från Tjåkkele-stugorna är bitvis leriga och blöta, det är en del “surhål” längs leden där cykeln får ledas. Efter det väntar en sensationellt rolig cykling. I fyra kilometer slingrar stigen uppe på sandåsar, ända upp till Remdalens sameviste. Efter R-markeringen på kartan blir stigen sämre. När du kommer till gränsen tar ledmarkeringen slut och stigen blir bitvis svår att följa. När leden börjar luta utför, ner mot Harvasdal, blir den mycket bättre, till och med rolig. Från Harvasdal går det att leta sig vidare in mot Sverige igen. Leden går till Åtnikstugan. Det är snårigt och risigt men stigen blir bättre ju närmare Åtnikstugan du kommer. Se vidare sträcka 7.

STEKENJOKK – VIELMESMAKKE, STRÄCKA 1

Ca: 18 km. Jeep-väg.
Cykling: enkel cykling. Tid ca: 3-4 tim.
Vandring: lätt vandring, heldag
Startar på Stekenjokk. Högsta punkt 1040 m.ö.h.

Kanske den mest storslagna cykelleden i Klimpfjällsområdet. Går uppe på högfjället i nästan hela sin längd och erbjuder en otrolig utsikt över fjällvärlden. Leden går högt och är känslig för vind och väder.

STEKENJOKK – BIJERANSARN – TJÅKKELE, STRÄCKA 5

Längd ca: 20 km. Beroende på vägval. Stig.
Cykling: medelsvår. Tid 4-5 tim.
Vandring: enkel. Heldag.

Startar på Stekenjokk, går på steniga stigar upp mot sjön Bije-Ransarn. Följer därefter Ransarån ner till Tjåkkelestugorna. Teknikkrävande cykling på kalfjäll men inga höjdkurvor att besegra. På flera ställen mycket rolig cykling. En led med en god portion vildmarkskänsla. Från Tjåkkele-stugorna finns flera alternativa fortsättningar. Se vidare, Remdalen, Tjåkkelevägen, Norgefararleden.

TJÅKKELEVÄGEN, STRÄCKA 6

Längd ca: 9 km. Grusväg.
Cykling: enkel cykling. Tid 1 tim.
Vandring: lätt vandring med möjlighet till övernattning i stuga.

Start från grusplanen strax innan Stekenjokkvägens bro över Saxån. En mycket lättcyklad led som slingrar sig fram i trädgränsnivå. Naturen är här rikt varierad och terrängen småkuperad. En vacker dal med lågfjällskaraktär. Vägen/leden går över ny bro över Ransarån för att sedan fortsätta upp mot Remdalen. Efter bron har man många renstängsel att passera, lämna grindarna som du fann dem. Här efter är leden/vägen i något sämre skick. Skall man till Tjåkkele-stugorna tar du av vid skyltningen och följer stigen som är mycket rolig att cykla. Därifrån har man att välja mellan Norgefararleden eller Gielas.

STEKENJOKK – RAUKASJÖ – BORGAFJÄLL, STRÄCKA 2

Ca: 25 km. Varierad stig, grusväg.
Cykling: enkel cykling. Tid 4 tim 1 tim.
Vandring: lätt vandring. 2 dagar.

Leden startar vid Sipmeke på Stekenjokkplatån och går genom björkskog. Stigen är bitvis blöt och går över myrmarker. Från Raukasjö blir det mycket bättre med en fin skogsväg ofta trafikerad av fyrhjulingar. Vid Storjola tar bilvägen vid och det går fort att cykla ner till Borgafjäll. Möjlighet finns till övernattning i Raukasjö.

SLIGDAMMEN – SIPMEKE, STRÄCKA 4

Längd ca: 15 km. Jeep-väg, stig.
Cykling: enkel cykling. Tid ca: 2 tim.
Vandring: lätt vandring heldag.

Startar på Stekenjokk där vägen slutar efter dammen och går hela sin längd på kalfjäll. Mycket lättcyklad jeep-väg utan jobbiga backar. Leden blir som bäst ner mot Jetnamsälven där man har ett fint panorama in mot Norge. Jeep-vägen slutar plötsligt på väg upp mot Raurejeppe. Men en rösad stig finns längre ner mot älven. Kan vara knepig att hitta. Leden är utsatt för väder och vind. Några andra cykelbara stigar finns i området, t.ex. mot Uttje Tjukkele.

ÅTNIKLEDEN, STRÄCKA 7

Längd ca: 9 km.
Cykling: enkel cykling. Tid. 3 tim. Rösad stig.
Vandring: lätt vandring med möjlighet till stugövernattning.

Leden startar helt anonymt vid Nedre Vapstsjöns slut. Här följer du fyrhjulingsspåren, som på vissa ställen blivit en liten grusväg. Till en början brant uppför, sedan jättefin cykling. Det blir lite sämre efter ett tag med många surhål” och svårare cykling. Framme vid de första stugorna går leden upp på Akanåives baksida. OBS! Denna fyrhjulingsväg finns ej med på den vanliga fjällkartan. Först blir det brant uppför och du får skjuta cykeln 15 – 20 min. Väl uppe på kalfjället är cyklingen oerhört bra! Stigen är hård och hyggligt slät. Underbar fjällkänsla med storslagen utsikt in mot de norska fjällen. Runt sjön Guoutelisjauretje blir stigen sämre men det dröjer inte länge förrän stigen slingrar iväg över underbara gräsängar. Bra fallhöjd ner till Åtnikstugan. Från stugan väljer man helst att cykla ner mot Remdalens sameviste. Till norska Harvasdal går det också bra att cykla men därifrån är det jobbigt upp till riksgränsen. Från Åtnikstugan går leden genom gles fjällbjörkskog. Uppe på kalfjället bra cykling. Sedan blir det brant ochstenigt utför. Väl nere i samevistet är stigarna fina. Ta gärna en extra sväng norrut på stigen som går upp genom vistet. Möt den markerade leden vid R-markeringarna, som är en samling stalotomter. Detta för att få all den fina cykling som väntar dig ner genom Remdalen mot Tjåkkele. Därifrån, se Norgefararleden, Tjåkkelestugan – Gielas

TJÅKKELESTUGAN – GIELAS, STRÄCKA 8

Längd ca: 35 km. Stig.
Cykling: krävande (dålig stig) 6-7 tim.
Vandring: lätt vandring. 2 dagars tur med möjlighet till övernattning i stuga.

Leden börjar vid Tjåkkelestugorna och går i gles fjällbjörkskog genom Ransarådalen. Sedan vidare längs Ransarns strand norrut. Mycket vacker dalgång med en stor portion vildmarkskänsla. Stigen är på många ställen mycket dålig, och cykel måste bäras. Stigen mynnar ut i Ljusliden. En fin nybyggarbosättning med flera hus i bra skick. Det stora boningshuset är öppet för tillfälliga övernattningar. Tyvärr är stigen här ifrån sämre. Särskilt efter Ransarudden. Här går det inte att cykla, utan det blir till att skjuta och bära till och från i en timme. Uppe vid norra dammen möts man äntligen av en härlig jeepväg som tar dig till Gielas. Alternativt kan man välja att cykla längs Ransarns östra sida. Se vidare Ransarluspen-Gielas.

RANSARLUSPEN – GIELAS, STRÄCKA 9

Längd ca: 20 km. Stig/jeepväg.
Cykling: enkel cykling. Tid: 4 tim.
Vandring: lätt vandring, heldag.

Längs med sjön Ransarns östra strand finns en anläggningsväg från dammbyggets tid. För det mesta är den bra och lätt att cykla. Men på ett par ställen är det sämre. Ca 6 km. Norr om Ransarluspen går leden ut i en stor myr. Där är det mycket segt i ca 1 km. Annars är det en rätt trevlig led med något mindre surhål här och var. Inte så jättespännande kanske, men en bra förbindelse mellan fjälldalarna. Lätt att cykla i båda längdriktningarna.

VIELMESMAKKE – SLIPSIKEN – SUTME SAMEVISTE, STRÄCKA 11

Längd ca: 23 km. Stig.
Cykling: tid ca: 5 tim. enkel/krävande cykling.
Vandring: Heldag lätt vandring alt. Två dagar med övernattning i stuga eller tält.

Denna led är huvudsakligen lättcyklad/vandrad och går från fjällskog till kalfjäll. Där den är som bäst slingrar den sig efter böljande grusåsar. Start i Vielmesmakke sameby. Först brant uppför i ca 3 km sedan planar det ut. På denna led finns några surhål som kan vara ordentligt leriga efter det att motorcyklar kört där. Strax innan Slipsikstugan blir leden sämre och man får leda cykeln på vissa ställen. Stugan är fin och där kan man övernatta. Fortsättningen ner till Sutme är stenig och svårare att cykla på. Från Sutme kan man fortsätta till Borgafjäll längs vägen eller till Raukasjö. Från Raukasjö går leden vidare upp mot Stekenjokkplatån.

MEN ÄVEN

GRAIPESVARERUNDAN, STRÄCKA 10

Längd ca: 14 km.
Cykling: mycket krävande. Bitvis brant. Tid. 3-4 tim.
Vandring: medelsvår vandring, ingen fast ledmarkering på kalfjället.

Leden startar i byn Grundfors och går upp genom skogen och rundar fjället. En fantastiskt fin led för den konditionsstarke. Man måste nämligen gå upp med cykeln till kalfjället. Efter det ligger stora ytor fria för cykling. Terrängen utmärks av den mycket speciella bergarten Serpentinits kullriga formationer. Cyklingen sker längs renstigar som det är mycket gott om. Underlaget är för det mesta grus och på flera ställen kan man cykla precis hur man vill. Särskilt där leden går ut mot det angränsande Murfjället. Ta gärna en extra tur ut över de svallande grusåsarna. Leden följer inte någon given stig, bara en enklare rösning. Starta med att följa den gamla rösade stigen upp mot toppen av Graipesvare. Strax innan själva toppen tar man av mot norr och följer renstigarna i den lilla svackan mellan bergsknölarna. Här kommer man sedan upp mot två markerade klippor, formade som gigantiska vårtor. Nu viker leden av mot öster och går brant utför. Väl nere bakom Graipesvare börjar en lång klättring uppför längs en tydlig grusås. När den tar slut väntar ytterligare renstigar. Följ rösningen som tar dig över den gräsklädda platån och sedan ner i björkskogen. Här möter leden en väl markerad gammal stig som mynnar ut i Fatmomakke. Följ den. Utsikten från fjället är fantastisk och det är en mycket speciell känsla att kunna cykla i obanad fjällterräng. Vandraren kan välja en friare väg och ett besök på toppen av Graipesvare är ett måste.

SAXNÄS – BORGAFJÄLL, STRÄCKA 12

Längd ca: 18 km. Rösad stig.
Cykling: Tid 3-4 tim krävande, mycket rolig cykling. Flera passager där cykeln måste bäras.
Vandring: Heldag, medelsvår vandring, fina tältplatser runt Satsån.

En spännande och varierad led som börja där vägen mot Satsfjället slutar. I början brant och stenig (cykeln måste bäras) men blir trevligare efter en halvtimmes vandring då man kommer upp till ett pass och kan se ut över nästa fjälldal. En imponerande syn! Här börjar en mycket fin vandring/cykling som går längs fina stigar i vacker fjällbjörkskog.
När stigningen upp mot Borgafjällen börjar, blir det jobbigt och svårare för cyklisten. Sista biten över fjället måste cykeln bäras i ca: 30 min. Upp till 1160 m.ö.h. På andra sidan väntar belöningen i form av 620 fallhöjdsmetrar ända ner till byn. En bra och mycket givande downhill åkning. Om leden görs från andra hållet blir det tyvärr rätt mycket tungcyklat uppför denna fjällsida.